پیام خود را بنویسید

روابط آفریقا آسیا

  • سردبیر: محسن اسلامی
  • مدیر مسئول: مجید رسولی
  • تناوب نشر: دو فصلنامه
  • مدل انتشار: دسترسی باز
  • صاحب امتیاز: دانشگاه تربیت مدرس
  • نوع نشریه: علمی
  • قالب انتشار: الکترونیکی

2008-4145 :pISSN

:eISSN

دو فصلنامه روابط آفریقا آسیا یکی از نشریات دانشگاه تربیت مدرس است که تحت مسئولیت علمی سردبیر و هیات تحریریه منتشر می شود.
 این نشریه با عنوان پژوهشنامه آفریقا براساس مجوزشماره ۸۸۹/۱۲۴ به تاریخ 87/۳/6 اداره کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر می گردید؛ که  پس از تغییر عنوان به دوفصلنامه "روابط افریقا آسیا" از سال 1399 مجددا منتشر می شود.
 این نشریه با هدف انتشار مقالات و دستاوردهای علمی خلاقانه و برجسته در حوزه مسائل اقتصاد سیاسی، فرهنگی-اجتماعی،  ژئوپلیتیک، روندها و رخدادهای تاریخی، زمینه های همکاری و مناقشه میان دولتها و جوامع دو قاره افریقا و آسیا به دنبال  ارتقاء دانش در حوزه های مطالعاتی این دو قاره است و از پذیرش  آثار و جستارهای علمی میان رشته ای نیز استقبال می نماید.

میزان مجاز درصد تشابه در مقالات: حداکثر میزان مشابهت یا همپوشانی(iThenticate) در مقالات، تا 20 درصد قابل قبول می باشد. دریافت گواهی از سایت سمیم نور به آدرس زیر انجام می شود:

https://www.samimnoor.ir/view/fa/Default/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c

 
 


اهداف و حوزه کار نشریه
هدف از  انتشار این دو فصلنامه، چاپ مقالات علمی و پژوهشی ناب به منظور گسترش معرفت‌شناسی درباره قاره آفریقا و روابط میان دو قاره آفریقا و آسیا است که حاصل پژوهش‌های اصیل با بهره‌گیری از روشهای علمی و اسناد ترجیحاً دست اول می‌باشند. در عین حال دو فصلنامه روابط آفریقا آسیا در صدد است تا با تولید علم، آخرین یافته‌های علمی در حوزه مسائل اقتصاد سیاسی، فرهنگی-اجتماعی،  ژئوپلیتیک، روندها و رخدادهای تاریخی، زمینه‌های همکاری و مناقشه میان دولتها و جوامع دو قاره افریقا و آسیا را در معرض دید صاحب‌نظران، کاربران دانشگاهی و مدیران اجرایی مربوطه قراردهد.
 سیاست داوری مقالات:
فرآیند بررسی مقالات در دوفصلنامه روابط آفریقا آسیا دو سرناشناس است که در آن نام داور برای نویسنده و نویسنده برای داوری، ناشناس هستند و ناشناس خواهند ماند. مقالات ارسالی برای همسویی با اصول این دو فصلنامه، بررسی ساختاری و موضوعی می‌شوند.
سپس مقاله توسط سه داور متخصص (غیر از تحریریه) که توسط هیئت بر اساس تخصص انتخاب می‌شوند انجام می‌شود.
وظایف داوران: به سردبیر این دو فصلنامه در ارزیابی و تصیم‌گیری نهایی مقالات کمک می‌کنند. در واقع به نویسندگان کمک می‌کنند تا مقالات را از طریق سردبیر و هیات تحریریه ارتقا دهند.
داوران گرامی خواهشمند است:
در صورت عدم تخصص کافی در بررسی مقالات، سریعاً انصراف خود را اعلام بفرمایید. فایل pdf را به عنوان فایلی محرمانه در نظر بگیرید و از بهره‌برداری غیرمجاز خودداری فرمایید. داوری مقالات به صورت دقیق، عینی و عدم سوگیری شخصی و ارائه بازخورد واضح و دقیق انجام شود.
- آثار منتشر شده مرتبط و بدون استناد را شناسایی کنید و سرقت علمی احتمالی یا همپوشانی با سایر نشریات را اعلام فرمایید.
نشریه مجدد بر حفظ محرمانه بودن اطلاعات و ایده‌ها، اجتناب از منفعت شخصی و  بررسی مقالات دارای تضاد منافع تأکید می‌کند.

* لازم به ذکر است برای داوری و چاپ مقالات، هزینه‌ای دریافت نمی‌شود.
نوع دسترسی
دسترسی باز و رایگان (تمام متن)
این دو فصلنامه، یک نشریه با دسترسی آزاد است به این معنی که تمام مطالب به صورت رایگان و بدون هزینه برای کاربر یا موسسه وی در دسترس است. کاربران مجاز به خواندن، بارگیری، کپی، توزیع، چاپ، جستجو و یا لینک دادن به متن کامل مقالات، یا استفاده از آنها برای اهداف قانونی دیگر هستند، مادامی که به آن‌ها به‌درستی استناد شود. بدون این که از ناشر یا نویسنده اجازه قبلی بگیرند.
 
اخلاق نشر 
این دو فصلنامه با احترام به قوانین اخلاق در نشریات، تابع قوانین کمیتۀ اخلاق در انتشار (COPE) می‌باشد و از آیین‌نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می‌نماید.
مجوز دسترسی: این دو فصلنامه، تحت قانون بین‌المللی کپی رایت "Creative Commons Attribution -NonCommercial License (CC BY-NC) " می‌باشد.

 میزان مجاز درصد تشابه در مقالاتحداکثر میزان مشابهت یا همپوشانی(iThenticate) در مقالات، تا 20 درصد قابل قبول می باشد. دریافت گواهی از سایت سمیم نور به آدرس زیر انجام می شود:

https://www.samimnoor.ir/view/fa/Default/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84%db%8c
 

سیاست‌های خود آرشیو برای نویسندگان
نویسندگان مجاز هستند آثار خود را به صورت آنلاین در مخازن نهادیانضباطی یا در وب سایت خود پست کنند. نسخه‌های پیش‌چاپی که به‌صورت آنلاین ارسال می‌شوند باید به محض در دسترس قرار گرفتن شماره، شامل یک نقل قول و پیوند به نسخه نهایی منتشر شده در این نشریه باشد. نسخه‌های پس از چاپ (از جمله PDF نهایی ناشر) باید شامل یک نقل قول و پیوند به وب‌سایت نشریه باشد.
 
قوانین کپی رایت 
 تحت مجوز دسترسی آزاد، نویسندگان مالکیت حق چاپ را برای محتوای خود حفظ می‌کنند، اما به هر کسی اجازه می‌دهند محتوای خود را بارگیری، استفاده مجدد،  چاپ مجدد، اصلاح، توزیع و/ یا کپی کند، به شرط اینکه نویسندگان اصلی و منبع به درستی ذکر شده باشند.

 
بیانیه بهترین گردش کار و جلوگیری از تخلفات نشر
مجموعه قوانین کوپ برای سردبیران مجلات، در جهت ایجاد مجموعه‌­ای از حداقل استانداردها طراحی شده است که انتظار می‌­رود تمام اعضای کوپ از آن تبعیت کنند. بهترین دستورالعمل‌ها طرفدار زیادی دارند و در پاسخ به درخواست راهنمایی از سوی سردبیران در مورد طیف وسیع و روزافزون مسائل اخلاقی پیچیده طرح شده­ بودند. اگرچه کوپ انتظار دارد تمامی اعضا از مجموعه قوانین مربوط به سردبیران مجلات تبعیت کنند (و به شکایت­‌های مرتبط با اعضایی که از آن پیروی نکرده‌­اند می‌­پردازد)، متوجه شدیم ممکن است سردبیران قادر به انجام تمام توصیه‌­های بهترین عملکردها (که از همین رو داوطلبانه هستند) نباشند، اما امیدواریم پیشنهادات ما منجر به تشخیص آن دسته از خط مشی مجلات و عملکردهایی شود که نیاز به بازبینی و به بحث گذاشته شدن دارند.
در این نسخه ترکیبی از اسناد، مجموعه قوانین اجباری برای استانداردهای سردبیران مجلات، به‌صورت متون منظم با ماده­‌های شماره‌گذاری‌شده نوشته شده‌­اند.

۱ وظایف و مسئولیت­های کلی سردبیر
۱-۱ سردبیر باید در قبال هرگونه مطلبی که در نشریه او به چاپ می­‌رسد پاسخگو باشد.
به این معنی که سردبیر باید
۱-۲ برای مرتفع‌کردن نیاز خوانندگان و نویسندگان بکوشد؛
۱-۳ برای بهبود مداوم نشریه خود تلاش کند؛
۱-۴ رویکردهایی برای اطمینان حاصل کردن از کیفیت مطالبی که به چاپ می­‌رساند داشته باشد؛
۱-۵ مدافع آزادی بیان باشد؛
۱-۶ حافظ درستی و تمامیت سوابق آکادمیک باشد؛
۱-۷ به واسطه سازگاری استانداردهای عقلانی و اخلاقی، نیازهای شغلی را برآورده کند؛
۱-۸ همواره مشتاق چاپ اصلاحاتٰ، شفاف‌سازی‌­ها، پوزش و عذرخواهی­‌ها به هنگام نیاز باشد.
بهترین عملکرد برای سردبیران می‌­تواند شامل این موارد باشد:
  • فعالانه در جستجوی دیدگاه­های نویسندگان، خوانندگان، ویراستاران و اعضای هیات سردبیری در مورد شیوه­های بهبود رویکردهای نشریه خود باشد؛
  • تشویقکردن و آگاهبودن از تحقیق در رابطه با بازبینی و چاپ و دوباره ارزیابیکردن رویکردهای نشریه خود در پرتو یافته­های جدید؛
  • تلاش برای ترغیب ناشران در تهیه منابع مناسب و راهنمایی از جانب کارشناسان (به عنوان مثال طراحان و حقوقدانان)؛
  • حمایت از ابتکارات طراحیشده برای کاهش مشکلات موجود در پژوهش و انتشار؛
  • حمایت از ابتکاراتی که در جهت آموزش اخلاق انتشار به محققان ایجاد شده­اند؛
  • ارزیابی تاثیرات خط مشی نشریه بر رفتار نویسنده و مرورگران و سیاست­‌های تجدید نظر در مواقع لزوم که برای تقویت مسئولیت‌پذیری و کاهش مشکلات رفتاری لازم است؛
  • اطمینان حاصل کردن از این که هرگونه مطلب منتشرشده از جانب نشریه، پیام انتشار مقاله را منعکس کرده و آن را در متن آورده باشد.
 
۲ ارتباط با خوانندگان
۲-۱ خوانندگان باید در مورد تامین‌کنندگان مالی یا اجرای پژوهش آگاه باشند و بدانند آیا تامین‌کنندگان مالی نقشی در تحقیق و چاپ آن داشته‌­اند یا خیر و اگر پاسخ مثبت است چه نقشی داشته­‌اند.
بهترین عملکرد برای سردبیران شامل این موارد خواهد بود:
  • کسب اطمینان از این که گزارش­های چاپشده و بازبینی تحقیق، توسط مرورگرهای واجد صلاحیت صورت گرفته باشد (از جمله مرور آماری در جایی‌که لازم باشد)؛
  • کسب اطمینان از اینکه بخش­های مرورنشده نشریه کاملا مشخص هستند؛
  • اتخاذ رویکردهایی که صحت، جامعیت و وضوح گزارش­های تحقیقی را تقویت کند، از جمله ویرایش فنی و استفاده از رهنمودها و چک‌لیست­های مناسب؛ 
  • توجه به بهبود خط مشی شفافیت برای تقویت حداکثر شفافیت در مورد منشاء مقالات غیرتحقیقی؛
  • اتخاذ سیستم­هایی از تالیف یا مشارکت که عملکردهای خوب را ارتقا داده (به عنوان مثال، بهطوری که فهرستسازی بهطور دقیق نشان دهد چه کسی کار را به انجام رسانده است) و مشکلات (مانند نویسندگان روح و مهمان) را کاهش دهد.
  • به خوانندگان اطمینان دهد که نوشته‌های کارکنان نشریه یا هیات تحریریه بهطور بیطرفانه­ای مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.
 
۳ ارتباط با نویسندگان
۳-۱ تصمیم سردبیر در پذیرش یا رد یک مقاله باید بر اساس اهمیت، اصالت و وضوح مقاله، اعتبار مطالعاتی و ارتباط آن با اهداف نشریه باشد.
۳-۲ سردبیر نباید برای قبول نوشته‌ها، تصمیم خود را عوض کند مگر آنکه در مورد نوشته با مشکلاتی جدی روبه‌رو شده باشد.
۳-۳ سردبیر جدید نباید تصمیمات سردبیر قبلی را در ارتباط با چاپ نوشته‌ها عوض کند، مگر آنکه مشکلاتی جدی در این باره شناسایی شود.
۳-۴ توصیف رویکردهای ارزیابی مجدد باید منتشر شوند و سردبیر باید آماده توجیه هرگونه انحراف عمده از رویکردهای توصیف شده باشد.
۳-۵ نشریات باید مکانیزمی را تعریف کنند تا نویسندگان بتوانند در برابر تصمیمات سردبیران به آن استناد کنند.
۳-۶ سردبیر باید انتظارات خود را از نویسنده در غالب رهنمودهایی به چاپ برساند. این رهنمودها باید بطور منظمی بهروزرسانی شده و به این کد ارجاع یا لینک داده شوند.
۳-۷ سردبیر باید رهنمودی را در مورد معیار لازم برای تالیف یا این که چه کسی باید به عنوان شریک چنین استانداردهایی را در این زمینه رعایت کند تهیه نماید.
بهترین عملکرد برای سردبیران شامل این موارد خواهد بود:
  • بازبینی منظم نظرات نویسنده و ارایه لینک­های مرتبط با این رهنمودها؛
  • انتشار منافع متعارض مرتبط، برای تمام شریکان و انتشار اصلاحات در صورتی که منافع متعارض بعد از چاپ مشخص شده باشند؛
  • اطمینان حاصل کردن از این که مرورگرهای نوشته‌ها به درستی انتخاب شده­اند (به عنوان مثال اشخاصی که قادر هستند مطلب را مرور کنند و از منافع متعارض فاقد صلاحیت مبری هستند)؛
  • احترام به آن دسته از درخواست‌های نویسندگان مبنی بر این که در صورت قابل قبول و قابل اجرا بودن نوشته آن­ها، کسی حق بازبینی آن را نداشته باشد؛
  • در مواردی که تالیف مشکوک به داشتن مشکلات یا مشاجرات باشد به راهنمایی­های روندنمای کوپ استناد کند؛
  • چاپ جزئیات چگونگی حل و فصل موارد مشکوک به داشتن مشکل (به عنوان مثال لینک­ دادن به روندنمای کوپ)‌؛
  • چاپ تاریخ نوشته‌ها و پذیرش مقالات.
 
۴ ارتباط با مرورگران
۴-۱ سردبیر باید انتظارات خود را از مرورگر از جمله بهکارگیری مطالب ارائهشده جهت کسب اطمینان، در غالب رهنمودی ارائه کند. این رهنمود باید بطور منظم بروزرسانی شده و به این کد ارجاع یا لینک داده شود.
۴-۲ سردبیران باید قبل از ارجاع مرور نوشته، مرورگرانی را برای بروز هرگونه منافع متعارض بالقوه در اختیار داشته باشند.
۴-۳ سردبیر باید سیستمی را در اختیار داشته باشد تا به واسطه آن اطمینان یابد تشخیص‌­های مرورگرها محفوظ هستند، مگر آنکه مرور آشکاری داشته باشند که نویسندگان و مرورگران از آن مطلع باشند.
بهترین عملکرد برای سردبیران شامل این موارد خواهد بود:
  • تشویق مرورگران برای بهچالشکشیدن سئوالات در زمینه اخلاقی و تحقیقات احتمالی و مشکلات برخاسته از نوشته‌ها در مورد انتشار (به عنوان مثال طراحی غیراخلاقی تحقیق، اطلاعات ناکافی برای حصول رضایت یا حمایت از موضوعات تحقیقی (از جمله حیوانات)، به کارگیری و ارائه نامناسب اطلاعات)؛
  • تشویق مرورگران برای بهچالشکشیدن اصالت نوشته‌ها و آگاهی نسبت به انتشار مطالب دارای اطناب و سرقت ادبی؛
  • دادن تجهیزات لازم به مرورگران برای شناسایی انتشارات مرتبط (به عنوان مثال دادن لینک منابع ذکرشده و جستجو در زمینه فهرست کتاب)؛
  • اعلام نظرات مرورگران به نویسندگان با تمامیت کامل، مگر آنکه اظهارات اهانت‌آمیز یا افتراآمیز باشند؛
  • اطمینان یافتن از همکاری مرورگران با نشریه؛
  • تشویق موسسات آکادمیک به پذیرش فعالیت­های مرور به عنوان رویکردی پژوهشی؛
  • بررسی عملکرد مرورگران و گام برداشتن در جهت حصول اطمینان از استاندارد بالای آن؛
  • توسعه و حفظ پایگاه داده مرورگران مناسب و بهروزرسانی آن بر اساس عملکرد مرورگران؛
  • بهکارنگرفتن مرورگرانی که اغلب مرورهای سریع، بیکیفیت یا با تاخیر دارند؛
  • حصول اطمینان از اینکه پایگاه داده مرورگران منعکس‌کننده جامعه آن­ها در نشریه است و افزودن مرورگران جدید در صورت نیاز؛
  • استفاده از طیف وسیعی از منابع (نه صرفاً مخاطبان شخصی) برای تشخیص مرورگران جدید بالقوه (به عنوان مثال پیشنهادات نویسنده، پایگاه داده مربوط به فهرست کتاب)؛
  • پیروی از روندنمای کوپ در مواردی که عملکرد مرورگران دچار مشکل باشد.
 
۵ ارتباط با اعضای هیات تحریریه
۵-۱ سردبیر باید اعضای هیات تحریریه جدیدی در نظر گرفته و بر اساس انتظاراتی که از آن­ها دارد رهنمودهایی را در اختیار آن­ها بگذارد و اعضا را به تناسب خط مشی­ و توسعه‌­های جدید، به روز نگه دارد.
بهترین عملکرد برای سردبیران شامل این موارد خواهد بود:
  • برخورداری از خط مشی لازم برای مدیریت نوشته‌های اعضای هیات تحریریه تا اطمینان حاصل شود که مرور بی‌طرفانه است؛
  • شناسایی اعضای هیات تحریریه باصلاحیتی که فعالانه در توسعه و مدیریت خوب نشریه همکاری دارند؛
  • بازبینی منظم ترکیب هیات تحریریه؛
  • ارایه راهنمای روشنی به اعضای هیات تحریریه در مورد نقش­ها و وظایف مورد انتظار که احتمالاً شامل این موارد خواهد بود:
    • فعالیت به عنوان عضو اجرایی نشریه
    • حمایت و ارتقای نشریه
    • جستجوی بهترین نویسنده­ها و بهترین آثار (به عنوان مثال از چکیده نشت­ها) و تقویت فعالانه نوشته‌ها
    • ویرایش نوشته‌ها برای نشریه
    • قبول مسئولیت ویراستاری، بازبینی و بیان نظرات در مورد مقالات در حوزه تخصصی خود
    • پیوستن و مشارکت در جلسات هیات تحریریه
    • مشورت دوره­ای با اعضای هیات تحریریه (مثلا بطور سالانه) برای بررسی نظرات در مورد اداره نشریه، آگاهکردن آن­ها از هرگونه تغییر در خط مشی نشریه و شناسایی چالش­های پیش رو
 
۶ ارتباط با صاحبان و ناشران نشریه
۶-۱ ارتباط سردبیر با ناشر و صاحب نشریه اغلب پیچیده است اما باید اساساً بر پایه اصول آزادی سردبیری باشد.
۶-۲ سردبیر باید بر مبنای کیفیت و تناسب مقالات با نشریه و بدون دخالت صاحب یا ناشر نشریه، در مورد چاپ مقالات تصمیم بگیرد.
۶-۳ سردبیر باید قرارداد کتبی داشته باشد که ارتباط او با صاحب یا ناشر نشریه در آن تنظیم شده باشد.
۶-۴ مفاد این قرارداد باید در جهت مجموعه قوانین کوپ برای سردبیران نشریه باشد.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
  • ایجاد مکانیزم­هایی برای حل و فصل تعارضات بین خود و صاحب یا ناشر نشریه با تشریفات قانونی؛
  • ارتباط پیوسته با صاحب و ناشر نشریه خود.
 
۷ رویکردهای ویراستاری و بازبینی
۷-۱ سردبیر باید مطمئن شود که بازبینی در نشریه او منصفانه، بیطرفانه و بهموقع است.
۷-۲ سردبیر باید سیستمی برای حصول اطمینان از این داشته باشد که مطالب ارائه شده در نشریه در حین بازبینی محرمانه باقی می‌­مانند.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
  • حصول اطمینان از این که افراد مشغول به کار ویراستاری (از جمله خود) از آموزش کافی برخوردارند و بهرهمندی از جدیدترین رهنمودها، توصیه­ها و شواهد در مورد بازبینی و مدیریت نشریه؛
  • آگاهی از تحقیقات صورتگرفته در مورد بازبینی و پیشرفت­های تکنولوژیک؛
  • اتخاذ مناسب­ترین روشهای بازبینی برای نشریه و انجمن پژوهشی آن؛
  • بررسی دوره­ای عملکردهای بازبینی­ برای بهبود احتمالی آن­ها؛
  • ارجاع موارد مشکل­ساز به کوپ، به‌خصوص هنگامی که سئوالاتی مطرح شده­اند که در روندنمای کوپ پاسخ داده نمی‌شوند، یا گمان می­رود مشکلات جدیدی در مورد نشریه وجود دارد؛
  • داشتن جلسهای با حکم به منظور داوری در مورد شکایاتی که قادر به حل آن نبوده­اند.
 
۸ تضمین کیفیت
۸-۱ سردبیر باید گام­های معقولی در جهت حصول اطمینان از کیفیت مطالبی که چاپ می­کند بردارد، با توجه به این که نشریات و بخش­های درون نشریات اهداف و استانداردهای متفاوتی خواهند داشت.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
  • داشتن سیستمی برای شناسایی اطلاعات نادرست (به عنوان مثال عکس­هایی که در جای مناسب به کارگرفته نشده‌اند یا متون سرقت‌شده) هنگام بروز گمانه‌زنی­ها؛
  • اتخاذ تصمیمات مربوط به صفحه‌آرایی نشریه بر پایه شواهد مرتبط با فاکتورهایی که کیفیت گزارشات را بالا می­برند، به جای این که بر پایه دلایل زیبایی‌شناسی یا ترجیح شخصی باشند.
 
۹ حفاظت از اطلاعات شخصی
۹-۱ سردبیر باید در قضاوت­های خود، از اصول محرمانه بودن پیروی کند. صرف نظر از قوانین داخلی، آن­ها باید همواره اطلاعات اشخاصی را که در طول تحقیق یا تعاملات حرفه­ای به‌دست آمده­اند، محرمانه نگه دارند (به عنوان مثال بین دکتر و بیمار). بنابراین همواره لازم است رضایت کتبی آگاهی از انتشار را از افرادی گرفت که ممکن است شناخته‌شده باشند یا توسط دیگران شناسایی شوند (به عنوان مثال از نوع گزارش یا عکس­ها).
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
  • انتشار خط مشی خود در چاپ اطلاعات فردی (به عنوان مثال اطلاعات یا تصاویر شخصی) و توضیح کامل آن برای نویسنده؛
  • توجه کنید که رضایت مشارکت در تحقیق یا مسائل مربوط به آن، مشابه با رضایت انتشار اطلاعات، تصاویر یا نقل‌قول­های شخصی نیست.

۱۰ تشویق رعايت موارد اخلاقی (به عنوان مثال تحقیقات دربرگیرنده انسان­ و حیوانات)
۱۰-۱ سردبیر باید اطمینان یابد تحقیقی که منتشر می­کند بر اساس رهنمودهای اخلاقی بین‌المللی پذیرفته، صورت گرفته است (به عنوان مثال  Declaration of Helsinki برای تحقیقات کلینیکی و رهمنودهای AERA و BERA برای تحقیقات تحصیلی)
۱۰-۲ سردبیر باید تضمین بجوید که تمام تحقیقات توسط هیات ذی‌صلاحی که در حال حاضر وجود دارد به تایید رسیده­اند (به عنوان مثال کمیته تحقیقات اخلاقی). با این حال، سردبیر باید بداند چنین تاییداتی، اخلاقی بودن تحقیق را تضمین نمی­کند.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
  • آمادگی برای درخواست شواهد تایید اخلاقی بودن تحقیق و سئوال از نویسندگان در مورد جوانب اخلاقی (مانند چگونگی کسب رضایت شرکت‌کننده یا روش به‌کاررفته برای به حداقل رساندن آزار حیوان) در صورت بروز نگرانی­ها یا نیاز به شفاف‌سازی؛
  • اطمینان یافتن از این که گزارش آزمایشات کلینیکی بر مبنای Declaration of Helsinki، Good Clinical Practice و دیگر رهنمودهای مربوط به تامین امنیت شرکت‌کننده صورت گرفته­اند؛
  • اطمینان یافتن از این که گزارش آزمایشات یا مطالعات انجام‌شده بر روی حیوانات، در جهت رهنمودهای سازمان بهداشت جهانی و خدمات انسانی برای مراقبت و استفاده از حیوانات آزمایشگاهی یا دیگر رهنمودهای مرتبط صورت گرفته­اند؛
  • تعیین مشاور یا هیات اخلاقی نشریه برای مشورت کردن در مورد امور خاص و بازبینی دوره­ای خط مشی نشریه.
 
۱۱ برخورد با تخلفات احتمالی
۱۱-۱ سردبیر موظف است در صورت مشاهده تخلفات یا نشانه­ای از بروز تخلفات وارد عمل شود. این وظیفه شامل مقالات چاپ‌شده و چاپ‌نشده می­شود.
۱۱-۲ سردبیر نباید به سادگی مقالاتی را که مشکوک به داشتن تخلف هستند رد کند. او از نظر اخلاقی باید چنین مواردی را پیگیری کند.
۱۱-۳ سردبیر باید از روندنمای کوپ در هر جای ممکن پیروی کند.
۱۱-۴ نخست سردبیر باید در جستجوی پاسخی از موارد مشکوک به تخلف باشد. اگرپاسخ قانع‌کننده­ای نیافت باید از کارکنان، موسسه یا بعضی از افراد ذی‌صلاح خواهان رسیدگی شود.
۱۱-۵ سردبیر باید تمام تلاش خود را به کار گیرد تا مطمئن شود رسیدگی درستی در مورد تخلف انجام شده است؛ اگر چنین چیزی صورت نپذیرد سردبیر باید تمام تلاش خود را در جهت یافتن راه حلی برای این مشکل به کار گیرد. این وظیفه­ای دشوار اما مهم است.


۱۲ اطمینان از درستی سوابق آکادمیک
۱۲-۱ خطاها یا اشتباه در نوشته‌ها باید بر اساس درجه اهمیت سریعاً تصحیح شوند.
۱۲-۲ سردبیر باید از رهنمودهای کوپ در اصلاح اشکالات استفاده کند.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
  • حرکت در جهت کاهش مطالب هجوآمیز مستتر در چاپ (به عنوان مثال تمام موارد کلینیکی باید به ثبت برسند)؛
  • حصول اطمینان از این که مطالب چاپ‌شده به طریقه امنی آرشیو شده­اند (به عنوان مثال مخزن‌های دائمی مانند PubMed Central
  • در اختیار داشتن سیستمی برای این که به نویسنگان فرصت ارائه آزادانه مقالات تحقیقی را بدهد.
 
۱۳ مالکیت فکری
۱۳-۱ سردبیر باید نسبت به مساله مالکیت فکری آگاه باشد و با ناشر خود برای مدیریت توانایی نقض قوانین و تعهدات مالکیت فکری همکاری کند.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
  • اتخاذ سیستمی برای کشف سرقت ادبی (به عنوان مثال نرم‌افزاری برای جستجوی عناوین مشابه)؛ مقالات ارايه‌شده (بطور عادی یا به هنگام رویارویی با موارد مشکوک)؛
  • حمایت از نویسندگانی که کپی‌رایت برای آن­ها رعایت نشده است یا قربانی سرقت ادبی بوده­اند؛
  • داشتن آمادگی برای همکاری با ناشر در جهت دفاع از حقوق نویسنده و تحت پیگرد قرار دادن متجاوزان (به عنوان مثال با درخواست بازپس‌گیری یا برداشتن آن از وب سایت‌ها) صرف نظر از اینکه آیا نشریه کپی رایت را رعایت می­کند یا خیر.
 
۱۴ تشویق تبادل نظر
۱۴-۱ سردبیر باید مشوق و مشتاق رسیدگی به انتقادات متقاعدکننده از آثاری باشد که در نشریه به چاپ می­رساند.
۱۴-۲ باید به نویسنده مطلب مورد انتقاد فرصت پاسخگویی داده شود.
۱۴-۳ از مطالعه گزارش کار نتایج منفی نباید چشم‌پوشی شود.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
  • آزادی عمل برای تحقیق در مواردی که مطالب به‌چاپ‌رسیده در نشریه را به چالش می­کشد.
 
۱۵ شکایات
۱۵-۱ سردبیر باید سریعاً به شکایات رسیدگی کند و بداند شکایات حل و فصل نشده، شکایات بیشتری به بار می‌آورند. این مکانیزم و چگونگی ارجاع مسائل حل‌نشده به کوپ باید در نشریه روشن شده باشد.
۱۵-۲ سردبیر باید از رویه­ای که در روندنمای کوپ برای شکایات در نظر گرفته شده پیروی کند.


۱۶ ملاحظات اقتصادی
۱۶-۱ نشریات باید خط مشی و سیستمی داشته باشند تا مطمئن شوند ملاحظات اقتصادی، تداخلی با تصمیمات سردبیری ندارد (به عنوان مثال دپارتمان آگهی باید مستقل از دپارتمان ویراستاری عمل کن(.
۱۶-۲ سردبیر باید خط مشی تبلیغاتی روشنی در مورد محتوای نشریه و رویکردهای مورد نیاز برای اسپانسری داشته باشد.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
  • چاپ توضیحی کلی از منبع درآمد نشریه (به عنوان مثال سهم درآمدی از قسمت تبلیغات، فروش، ملزومات اسپانسری و غیره)؛
  • حصول اطمینان از اینکه رویه اسپانسری بازبینی همانند اسپانسری خود نشریه است؛
  • حصول اطمینان از اینکه موارد گنجانده‌شده در اسپانسری فقط بر پایه شایستگی آکادمیک و جذابیت داشتن برای خوانندگان در نظر گرفته شده­اند و تصمیم‌گیری در مورد این ملزومات تداخلی با ملاحظات تجاری ندارد.
 
۱۷ تعارض منافع
۱۷-۱ سردبیر باید سیستمی برای مدیریت برخورد منافع خود و همچنین کارکنان، نویسندگان، داوران و اعضای هیات تحريريه داشته باشد.
۱۷-۲ نشریات باید رویه آشکاری برای حل و فصل نوشته‌های از جانب سردبیران، کارکنان یا اعضای هیات تحريريه داشته باشند تا مطمئن باشند بازبینی بی‌طرفانه است.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
  • چاپ فهرست منافع مشترک (مالی، آکادمیک یا انواع دیگر) کارکنان ویراستاری و اعضای هیات تحريريه (که هر ساله باید به روز رسانی شوند).




اختيار- غيرتجاری
CC BY-NC
این نشریه دارای دسترسی باز، تحت قوانین گواهینامه بین‌المللی Creative Commons Attribution 4.0 International License منتشر می‌شود که اجازه اشتراک (تکثیر و بازآرایی محتوا به هر شکل) و انطباق (بازترکیب، تغییر شکل و بازسازی بر اساس محتوا) را می‌دهد .

مدیر مسئول
مسعود موسوی شفائی​؛ استادیار - 
وابستگی سازمانی: دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
ایمیل: shafaee@modares.ac.ir​
تلفن: ​88630028​

سردبیر
زهرا احمدی پور​؛ استاد - 
وابستگی سازمانی: دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
ایمیل: ahmadyz@modares.ac.ir​ 
تلفن: 88630028​

هیات تحریریه

محمدرضا حافظ نیا؛
- جغرافیا
وابستگی سازمانی: دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
ایمیل:  hafezn_m@modares.ac.ir
تلفن: ۸۸۶۳۰۰۲۸ (۲۱) ۹۸+
 
مهدی پورطاهری؛ - جغرافیا  
وابستگی سازمانی: دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
ایمیل:  mahdit@modares.ac.ir
تلفن: ۸۸۶۳۰۰۲۸ (۲۱) ۹۸+
 
نسرین مصفا؛ -
وابستگی سازمانی: دانشگاه تهران، تهران، ایران
ایمیل:  nasrin.mosaffa@gmail.com
تلفن: ۸۸۶۳۰۰۲۸ (۲۱) ۹۸+

مقدمه
مجله تخصصی "روابط آفریقا آسیا" نشریه علمی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس است که دو بار در سال (پایان بهار و پایان پاییز) منتشر می‌گردد. این نشریه ضمن استقبال از پذیرش مقالات برجسته اعضای هیات علمی و دانشجویان مقطع دکتری به ارزیابی مقالات مشترک دانشجویان کارشناسی ارشد با اعضای هیات علمی نیز می پردازد. مقالات باید خلاقانه و همراه با نوآوری باشند و سهمی در پیشبرد علم در حوزۀ مطالعاتی نشریه داشته و نتیجه تحقیقات و مطالعات نویسندگان آن باشد. حوزه‌های موضوعی این نشریه عبارتند از:

  • مسائل اقتصاد سیاسی آفریقا-آسیا با تمرکز بر تعاملات دولت‌ها و جوامع دو قاره
  • مسائل ژئوپلیتیک آفریقا-آسیا
  • تعاملات فرهنگی-اجتماعی آفریقا-آسیا
  • روندها و رخدادهای تاریخی موثر بر تعاملات دو قاره
  • تاثیر قدرتهای بزرگ بر تعاملات دو قاره
  • حوزههای همکاری-مناقشه میان کنشگران دو قاره
  • مسائل غرب آسیا و شمال آفریقا به مثابۀ منطقۀ تلاقی دو قاره
  • مطالعات تطبیقی و مقایسه‌ای میان دو قاره در حوزه‌های مختلف.



انواع مقاله مورد پذیرش
پژوهشی اصیل: این مقالات حاصل فعالیت پژوهشی نویسنده(گان) هستند و در آنها فرآیند تحلیلی روی داده‌ها انجام شده و صرفاً توصیفی نیستند.
پژوهشی کوتاه: مقالات پژوهشی در حوزه‌های نوین که دستاورد جدیدی را ارائه داده و پیشینه کمی در ادبیات موضوع مورد نظر دارند. جنبه نوآوری این مقالات بسیار حایز اهمیت است و صرف اندازه کوتاه مقاله نمی‌تواند آن را در زمره این گونه مقالات قرار دهد.
توصیفی و نظرسنجی: مقالاتی که صرفا به جمع‌آوری داده‌های توصیفی از طریق ابزارهای گوناگون مانند چک‌لیست و پرسش‌نامه می‌پردازند و تحلیل آماری مشخصی در آنها ارایه نمی‌شود. این مقالات در حوزه مقالات پژوهشی نیستند و تنها در صورتی که بتوانند جنبه کاربردی قوی و اثرگذار خود را نشان دهند پذیرفته می‌شوند.
مروری سیستماتیک: مقالات مروری با ساختار پژوهشی که توسط نویسنده(گان) صاحب‌نظر در حوزه مورد نظر نوشته می‌شود. مواد مورد استفاده در این مقالات، سایر مقالات پژوهشی در حوزه موضوعی مورد نظر است که باید بررسی جامعی روی آنها انجام شده باشد.
همچنین سایر انواع مقاله در این دو فصلنامه عبارتند از؛
مروری تحلیلی
مطالعه موردی
روش شناسی
کاربردی
نقطه نظر
مفهومی
فنی




محتوا و ساختار مقاله:
  • محتوای مقاله باید با زمینه‌­های موضوعی مجله مرتبط باشد.
  • هر مقاله پژوهشی دارای ساختاری شامل موارد ذیل است:
    • چکیده؛
    • کلید واژه؛
    • مقدمه؛
    • روش تحقیق؛
    • مباحث نظری؛
    • یافته‌­های تحقیق؛
    • تجزیه و تحلیل؛
    • نتیجه‌­گیری؛
    • قدردانی؛
    • تعارض منافع؛
    • فهرست منابع.
* الگوی مقاله را از اینجا دریافت نمایید.
  •  اصول نگارش:
  • مقاله باید گویا و روان بوده و از نظر دستور زبان فارسی صحیح باشد. اصطلاحات و کلمات زبان‌های خارجی در متن مقاله فارسی نباید وجود داشته باشد و اصل کلمه خارجی در پاورقی آورده شود.
  • مقاله می‌تواند به زبان فارسی یا انگلیسی باشد.
  • مقاله با نرم­‌افزارMicrosoft Word  تهیه گردد.
  • تعداد کلمات قابل قبول حداقل 5000 و حداکثر8000 کلمه است.
  • مشخصات نویسنده یا نویسندگان شامل مرتبه علمی، حوزه تخصصی، دانشگاه/ پژوهشکده و یا سازمان‌ها به‌ همراه رایانامه (اعضای هیأت علمی باید از رایانامه سازمانی استفاده کنند) در صفحه اول مقاله و به ‌صورت پاورقی ذکر گردد و در صورتی‌که مقاله بیش از یک نویسنده دارد نویسنده مسئول مشخص گردد.
  • عنوان مقاله بایستی واضح و گویا باشد و حداکثر در 10 کلمه ذکر شده و از کلمات اختصاری استفاده نشود.
  • تمامی مقالات باید دارای چکیده فارسی و انگلیسی باشند. حجم هر دو چکیده بیشتر از 300 کلمه نباشد.
  • چکیده فارسی در برگه جداگانه در ابتدای مقاله آورده شود.
  • چکیده انگلیسی مقاله باید به صورت مبسوط Extended) abstract)، بدون رفرنس، مشتمل بر موارد ذیل در فایلی جداگانه ارسال شود. (الگوی چکیده مبسوط را از اینجا دریافت نمایید)
  • Introduction
  • Methodology
  • Result and discussion
  • Conclusion
  • keywords
  • واژگان کلیدی بین 5 الی 7 کلمه باشد و ترجیحاً از کلمات به‌کار رفته در عنوان مقاله استفاده نشود.
  • مقالات ارسالی با قلم B Lotus، اندازه قلم 12 برای عنوان مقاله و فهرست عناوین، اندازه 11 برای چکیده و 10 برای پاورقی، و فاصله خطوط 1 باشد. برای متون و چکیده انگلیسی با قلم Times New Roman و با اندازه 10 تایپ شوند و پاورقی با اندازه قلم 9 باشد.
  • ابتدای هر پاراگراف به صورت تورفته (Indent) به میزان 0.5 سانتی­متر باشد.
  • تنظیم جداول
در تنظیم جداول،  نمودارها و شکل‌ها رعایت نکات زیر الزامی است:
الف) اطلاعات جداول نباید بهصورت شکل و یا نمودار در مقاله  تکرار شوند. شماره و عنوان جداول در بالا و شماره و عنوان نقشه‌ها، اشکال و نمودارها در پایین آنها ذکر گردد و در صورت اخذ آنها از منابع دیگر، ذکر منبع در زیر آنها الزامی است. همچنین ابعاد آنها باید متناسب با ابعاد فصلنامه روابط آفریقا آسیا باشد.
ب) هر ستون جدول باید دارای عنوان و واحد مربوط به‌خود باشد، چنانچه تمام ارقام جدول دارای واحد یکسان باشند، میتوان واحد را در عنوان جدول ذکر نمود.
جـ) تصاویر و نقشه‌ها باید واضح، خوانا، دارای مقیاس و با  کیفیت مناسب تهیه شده باشند. (در صورت نیاز به چاپ رنگی نقشه‌ها و نمودارها هزینه آن جداگانه محاسبه و دریافت می‌شود).
د) فرمت جدول­‌ها از نوع راست به چپ باشد.
ه) کادر اطراف نمودارها حذف شود.
  • حتی المقدور DOI منابع الکترونیکی مورد استفاده، در پایان مشخصات آن ذکر شود،
مانند: (doi:10.1000/182).
  • تمامی مقالات باید دارای تشکر و قدردانی، تأییدیه‌های اخلاقی نشر (شامل فرم تعارض منافع، فرم تعهدنامه، سهم نویسندگان در مقاله و منابع مالی/حمایت‌ها) باشند (فرم‌های مربوطه از اینجا دریافت نمایید). در صورتی که موردی برای ارائه در هر تیتر وجود ندارد از عبارت "موردی توسط نویسندگان گزارش نشده است" استفاده نمایید.


حق مالکیت معنوی:
  • نویسندگان مقاله باید شامل تمام افرادی باشد که سهم قابل توجهی در نگارش مقاله داشته‌­اند و باید به عنوان نویسندگان همکار در مقاله ذکر شوند. افرادی که سهم قابل توجهی در کار نداشته­‌اند نباید به عنوان نویسنده ذکر شوند.
  • به عنوان نویسنده مسئول، باید اطمینان حاصل کنید که تمام نویسندگان همکار نسخه نهایی مقاله را تأیید کرده‌اند و با ارسال آن برای انتشار موافقت کرده‌اند.
  • مقالاتی که برای چاپ در این مجله پذیرش می‌شوند، نباید قبلاً در نشریه دیگری چاپ و یا به‌طور هم­زمان به دیگر نشریات ارسال شده باشند. لازم به ذکر است، پدیدآورندگان باید به مدت سه ماه پس از ارسال مقاله به فصلنامه از ارسال آن به فصلنامه دیگر خودداری نموده، و در این مدت از وضعیت مقاله ارسالی از طریق سامانه الکترونیکی آگاهی حاصل نمایند.
  • تمام نویسندگان باید فرم تعهد اخلاقی و رضایت‌نامه ارسال مقاله به دفتر نشریه را تهیه، امضا و در قالب تعهدنامه به سردبیر، به دفتر دوفصلنامه ارسال کنند. نویسندة مسئول موظف است محتوای این تعهدنامه را به اطلاع تمام نویسندگان مقاله برساند و تایید و امضای ایشان را اخذ کند.
  • در صورتی که مقاله برگرفته از طرحی پژوهشی باشد یا سازمانی هزینه‌ مالی پروژه را پرداخت کرده باشد، مراتب در پاورقی صفحه اول درج گردد.


نحوه ارسال مقاله
پژوهشگران محترم لازم است با ورود به نشانی الکترونیکی https://journals.modares.ac.ir/index.php?gsmp=13-fa در قسمت «ورود به سامانه» با وارد کردن اطلاعات و تکمیل فرم، برای ثبت نام اقدام نموده و پس از ثبت نام در سامانه، با نام کاربری و رمز ورود، مقاله خود را ارسال کنند. اگر مقاله به درستی ثبت شده باشد، یک ایمیل از مجله ارسال میگردد. آغاز روند ارزیابی مقاله منوط به انجام این فرایند است.
پذیرش مقاله در نشریات دانشگاه تربیت مدرس تنها و تنها به‌صورت الکترونیک صورت می­‌گیرد. مراحل ارسال مقاله به‌صورت الکترونیک به شرح زیر است:
۱- پس از ورود به سایت اختصاصی هر نشریه، ثبت‌نام در آن برای ارسال مقاله الزامی است.
۲- پس از ورود با نام کاربری خود به سایت، "فرم ارسال مقاله" را از بخش برای نویسندگان انتخاب کنید.
۴- در مرحله بعد، تعداد نویسندگان، نوع مقاله و همچنین موضوع مقاله (تا حداکثر ۳ عنوان) را انتخاب و تایید نمایید.
۵- در صفحه‌ای که در این مرحله در اختیار شما قرار می‌گیرد، تمام قسمت‌های اجباری باید با اطلاعات صحیح تکمیل شوند. توجه داشته باشید که اگر سیستم نیز ارسال مقاله را تایید نماید، درصورتی‌که همه اطلاعات کامل نبوده و یا فایل مقاله به ترتیب عنوان‌شده ارسال نشده باشد، مقاله توسط مدیر سایت برگشت داده می‌شود. برای ارسال فایل مقاله یک و تنها یک فایل که حاوی تمام اطلاعات مقاله است باید فراگذاری و ارسال شود. فایل مقاله می­‌بایست دارای فرمت word  و حاوی صفحه مشخصات مقاله و نویسندگان؛ چکیده و کلیدواژه‌ها؛ متن مقاله؛ منابع؛ و جداول، نمودارها و اشکال به همراه توضیحات آنها باشد.


داوری مقاله:
  • مقاله ارسالی حداقل توسط دو داور و با همکاری کارشناسان ارزیابی خواهد شد. چاپ مقاله منوط به پذیرش داوران و تصویب نهایی هیئت تحریریه خواهد بود.
  • مجله در رد یا قبول، جرح و تعدیل و ویرایش مقاله‌ها مختار است.
  • فصلنامه از پذیرش مقالاتی که از نظر شکلی و ساختاری با شیوه‌نامة این مجله همخوانی نداشته باشند، معذور است.
  • مقالات برآمده از پایان‌نامه‌های دانشجویان دوره دکتری و کارشناسی ارشد به شرط تکراری نبودن و رعایت اصول علمی، می‌بایست توسط استاد راهنما (باحداقل رتبه استادیاری) بررسی و مسؤولیت آن توسط ایشان بر عهده گرفته شود.


نحوه­ پیگیری وضعیت مقاله
پس از ارسال مقاله، با مراجعه به حساب کاربری خود می‌­توانید وضعیت مقاله­ را پیگیری کنید. نتیجه بررسی در مراحل مختلف، موارد مقتضی در اسرع زمان به اطلاع نویسنده­ مسئول مقاله خواهد رسید. در عین حال، در صورت وجود هرگونه پرسش یا ابهام، موارد را از طریق پست الکترونیک مجله به نشانی iaar@modares.ac.ir درمیان بگذارید.